Cruisen is een wereld apart. Op deze varende hotels zijn de regels daardoor vaak anders als op het land. Zie hieronder de meest gestelde vragen over cruises. |
|
---|---|
Waarom is cruisen iets voor mij? |
Cruisen is voor iedereen: jong of oud. Het aanbod aan cruises is dermate groot dat er altijd wel iets voor iedereen is te vinden. Het voordeel van een cruise is dat u in 1 week of langer naar gelang de cruise duurt heel veel ziet op een relaxte manier. U pakt namelijk maar 1x uw koffer uit, geniet van alle faciliteiten aan boord en aan wal en 's nachts vaart u naar de volgende bestemming. De maaltijden zijn inclusief en van goede kwaliteit dus ook daar hoeft u zich geen zorgen over te maken. Aan boord van een cruiseschip wordt Service nog met een hoofdletter S geschreven en Kwaliteit met een hoofdletter K! |
Wat is er allemaal inbegrepen in de cruiseprijs? En waar moet ik extra voor betalen? |
In uw reissom zijn bij een cruise zijn inbegrepen: de maaltijden, diverse activiteiten, entertainment en de havengelden. Drankjes, fooien, excursies en overige uitgaven (bijv. casino, spabehandelingen) worden op uw boordrekening belast. |
Wat zijn dagprijzen? |
De meeste rederijen werken met wisselende dagprijzen, deze baseren zij op vraag en aanbod. Daarnaast heeft ook de wisselkoers van buitenlandse valuta veelal invloed op de prijsstelling in Euro. Zo kan het soms voorkomen dat u bij de definitieve boeking een andere prijs ziet dan de eerder opgegeven prijs, deze laatste is dan de juiste. Bij een vrijblijvende prijsopgave kan het ook voorkomen dat de prijs op het moment van bevestigen anders is, wij zullen dit altijd duidelijk aan u communiceren. |
Wanneer kan ik het beste cruisen? |
Er worden het gehele jaar cruises aangeboden over de gehele wereld. |
Hoelang duurt een cruise? |
Dit is afhankelijk van de rederij en de route. Er zijn cruises vanaf 3 dagen tot een wereld cruise van ruim 100 dagen. |
|
Als u niet eerder een cruise heeft gemaakt is het vaak lastig een keuze te maken uit het enorme aanbod. Wij kunnen dan samen met u een keuze maken aan de hand van een aantal voorkeuren/interesses/samenstelling reisgezelschap. •het aantal passagiers (grootte van het schip) |
Kan ik een hotel voor of na mijn cruise boeken? |
Ja, dat is mogelijk. Afhankelijk van de vertrek- of aankomsthaven kunnen wij u diverse hotels aanbieden variërend in ligging en klasse. |
Hoe kom ik van luchthaven naar hotel of schip? |
Hoewel wij u adviseren ter plaatse een taxi te nemen voor het vervoer naar de haven kunnen wij bij uw reservering ook een transfer bijboeken vanaf de luchthaven van aankomst naar de vertrekhaven, deze wordt dan veelal via de rederij verzorgd. Verblijft u bijvoorbeeld eerst nog een aantal dagen in een hotel dan kunt u uiteraard ook op eigen gelegenheid naar de vertrekhaven gaan. Wij verzorgen naast de cruise ook uw vlucht, hotel of aanvullend landarrangement. |
Zijn er Nederlandse hostesses aan boord? |
Veel rederijen bieden dit aan maar dit is altijd afhankelijk van de datum en de route die wordt aangeboden. Via onze 'zoek en boek' module kunt u dit nazien. |
Kan ik in een andere haven met de cruise beginnen of afstappen? |
Veel rederijen bieden dit aan maar dit is altijd afhankelijk van de datum en de route die wordt aangeboden. Via onze 'zoek en boek' module kunt u dit nazien. |
Kan ik mijn huisdier meenemen? |
Bij geen enkele rederij mogen er huisdieren mee op cruise, tenzij dit om medische redenen niet anders kan. De enige uitzondering hierop is de rederij Cunard echter alleen voor de Transatlantische overtocht van Southampton naar New York of vice versa |
Wat is Zoover? |
Zoover is een beoordelingssite voor en door reizigers. Hierop geven reizigers beoordelingen van oa. cruiseschepen. Deze beoordelingen zijn allemaal terug te vinden op Zoover wanneer u zoekt op de naam van het schip. Daarnaast zijn er vaak ook vakantiefoto's en/of filmpjes van de schepen en bestemmingen te zien. |
Is al het eten en drinken inbegrepen in de prijs? |
Koffie, thee, water en vruchtensappen zijn veelal tijdens de maaltijden inbegrepen. Frisdranken, alle alcoholische drankjes en diverse koffiespecialiteiten zijn altijd voor eigen rekening. Er zijn uitzonderingen hierop bij de zogenaamde all-inclusive rederijen zoals Pullmantur Cruises en de luxe rederijen zoals Regent Seven Seas, Silversea, Sea Dream Yacht Club en Seabourn waar alle drankjes wel inbegrepen zijn. |
Wat voor soort eten is er aan boord? |
U kunt dit zo gek niet bedenken of het zal er zijn. Afhankelijk van het gebied waarin gevaren wordt zal er bijna altijd een streekgerecht op de kaart staan. Daarnaast heeft u altijd een keuze uit vlees of vis, worden er diverse groentes bereid en zal er altijd een variatie aan desserts zijn. |
Ik ben vegetarisch, is dat een probleem? |
Vegetarische alternatieven worden altijd aangeboden. Mocht het een keer niet op de menukaart worden vermeld dan kunt u altijd uw tafelsteward vragen wat de mogelijkheden zijn. |
Ik heb een dieet, is dat een probleem? |
Een dieet is geen enkel probleem. De meeste rederijen bieden u standaard de volgende diëten: vetarm, zoutarm, zoutloos, cholesterolarm, vegetarisch en diabetes. Bij sommige rederijen zijn een lactose- en glutenvrij dieet op aanvraag. Bij Carnival Cruise Line, Princess Cruises, Royal Carribean International, Celebrity Cruises en Holland America Line kunnen kosher maaltijden worden besteld. Dit kan echter alleen voor het diner aangezien deze maaltijden aan land worden bereid en als diepvriesmaaltijd mee aan boord gaan. |
Vanaf hoe laat kan er gegeten worden? |
Exacte tijden worden in uw dagprogramma bekend gemaakt. Wel kunt u bij reservering van uw cruise een voorkeur voor dinerzitting en de tafelgrootte opgeven. Deze voorkeur is geen garantie, maar is en blijft een preferentie. Bij inscheping of in de hut ontvangt u de definitieve gegevens van uw zitting, uw tafelnummer en het restaurant waarin u dineert. Dit blijft de gehele cruise van toepassing. Mocht u hierin toch een verandering willen aanbrengen, dan kunt u contact opnemen met de Maître d‘. De nieuwe en grotere schepen beschikken daarnaast over een zogenaamd buffet restaurant dat (praktisch) doorlopend geopend is en waar u van een ontbijt, lunch-en dinerbuffet kunt genieten. Ontbijten of lunchen a la carte in het restaurant kan natuurlijk ook altijd. Ontbijt op bed kunt u via roomservice regelen of met de speciale kaart die in uw hut ligt. Op een groot aantal schepen treft u daarnaast ook nog een snack counter aan waar u zich te goed kunt doen aan hamburgers, hotdogs en pizza’s. Op schepen die niet over een 24-uurs buffet restaurant beschikken wordt tussen de maaltijden door koffie en thee aangeboden met veelal lekkere hapjes en zoetigheid. Op deze schepen wordt vaak ook nog een middernachtbuffet geboden. Alle maaltijden aan boord zijn inbegrepen, evenals koffie, (ijs)thee en (ijs)water tijdens de maaltijden. Frisdranken, alcoholische dranken en koffiespecialiteiten zijn voor uw eigen rekening. Steeds meer schepen beschikken over specialiteitenrestaurants waar in open zitting gedineerd kan worden. U kunt dan dineren wanneer en met wie u wilt. In de meeste van deze luxere specialiteiten restaurants wordt een toeslag gevraagd die varieert van US$ 5,00 tot US$ 50,00 per persoon. Free Style Cruising Norwegian Cruise Line heeft het ‘Freestyle cruising’ concept, waarbij u kunt kiezen waar, wanneer en met wie u dineert. U kunt kiezen uit 6 tot 10 verschillende (grotere of kleinere) restaurants, waarvan de openingstijden aan boord bekend gemaakt worden. Voor een aantal restaurants geldt een toeslag. Norwegian Cruise Line kent geen vaste zittingen. •'As you wish dining' Holland America Line biedt naast de 1e en 2e zitting ook de mogelijkheid om te dineren tussen 17.15 en 20.00 uur zonder vaste tafelreservering. |
Wat kosten de drankjes aan boord? |
U moet rekening houden met prijzen die u ook op een terrasje zou betalen. Een indicatie van diverse prijzen: Bier vanaf € 3.95, Frisdrank vanaf € 3.00, Cocktails vanaf € 6.00, Whisky vanaf € 6.00, Wijn glas € 4.00, Tijdens het diner zijn er wijnpakketten te koop vanaf ca. € 69,00 (4 verschillende flessen wijn en elke avond een fles water). |
Mag ik mijn eigen drank meenemen aan boord? |
Nee, dit is niet mogelijk. Drank die u tijdens de cruise aanschaft zal worden geseald en aan het einde van de cruise aan u worden overhandigd. |
Kan ik het water aan boord drinken? |
Ja, dit is gezuiverd water! |
Ben ik bereikbaar aan boord? |
U bent altijd bereikbaar aan boord van uw cruiseschip. Hetzij via de satelliettelefoon van het schip of via uw eigen mobiele telefoon. Bereikbaarheid van uw mobiele telefoon is echter altijd afhankelijk van de route, tijdens zeedagen is dit echter nooit het geval. |
Wat is de voertaal aan boord? |
Dit is afhankelijk van waar de rederij is gevestigd. De voertaal is over het algemeen Engels, maar aankondigingen, dagprogramma's etc. worden veelal ook in het Duits, Frans, Spaans en Italiaans gemaakt. |
Is er internet aan boord? |
Vrijwel alle schepen beschikken over een internetcafé waar u kunt internetten (de kosten voor het gebruik verschillen per rederij). Afhankelijk van de route van het schip heeft u soms bereik met uw mobiele telefoon, op zeedagen is dit echter nooit. Als u met een groter gezelschap reist dan kan het handig zijn om walkietalkies mee te nemen voor onderling contact aan boord. |
Is er draadloos internet aan boord? Zondag |
Een draadloze internetverbinding (WiFi) wordt soms op de allernieuwste schepen aangeboden met aansluiting in uw eigen hut! Informeer altijd wel goed naar de kosten die aan dit gebruik verbonden zijn. |
Is er een dokter aan boord? |
Alle cruiseschepen zijn uitgerust met een hospitaal, hier is altijd een arts en vaak ook een verpleegkundige aanwezig. Alle consults worden aan boord in rekening gebracht, deze kunt u later bij uw verzekeringsmaatschappij weer declareren. |
Mag ik een cruise maken als ik zwanger ben? |
Een cruise maken als u in verwachting bent? Uiteraard kan dat, maar er zijn wel voorwaarden die diverse rederijen hanteren. Hieronder vindt u deze voorwaarden die de verschillende rederijen aanhouden. Tussentijdse wijzigingen zijn hierbij altijd mogelijk. Vraag Cruise Club naar de juiste informatie hierover. •Aida Cruises adviseert: Bent u 28 weken of langer in verwachting, dan wordt u helaas niet aan boord van een Aida schip toegelaten. |
Mag ik mijn rolstoel meenemen? |
Iedereen is welkom aan boord van een cruiseschip en dus ook mindervalide. Bent u afhankelijk van een rolstoel of mindervalide, dan dient u rekening te houden met het volgende: Als u gebruik maakt van een rolstoel of rollator, dan dient u deze mee te nemen aan boord. Rolstoelen van het schip zijn echt alleen bedoeld voor noodgevallen. U dient bij boeking opgeven dat u een rollator of (inklapbare) rolstoel meeneemt en de afmetingen en het gewicht hiervan aan ons door te geven. Het is raadzaam om te proberen een hut te reserveren die dicht bij een lift ligt om te voorkomen dat u ver moet lopen. Wanneer u niet kunt lopen en afhankelijk bent van een rolstoel of scootmobiel, kies dan een schip dat hiervoor ook geschikt is. Over het algemeen zijn dit de nieuwere schepen die goed toegankelijk zijn. Geef bij boeking op dat u afhankelijk bent van het gebruik van een rolstoel en een hut wilt reserveren die toegankelijk is voor de rolstoel. Deze hutten hebben nl. bredere deuren, geen drempels en een aangepaste douche en wc. Nadat u gereserveerd hebt, ontvangt u een medisch vragenformulier van de rederij dat moet worden ingevuld, getekend en teruggestuurd. Soms is ook een verklaring van de (huis-)arts vereist. Let u er bij het kiezen van uw cruise op of er havens worden aangedaan waarbij het schip voor anker gaat in plaats van aan de kade af te meren. Bij het voor anker gaan in een haven wordt er namelijk voor het vervoer van en naar de wal gebruik gemaakt van kleine bootjes (tenders). Vaak is het voor rolstoel gebonden passagiers niet mogelijk om dan aan land te gaan. Een aantal rederijen (bijv. Holland America Line) biedt aan land speciale, voor rolstoelpassagiers geschikte, excursies aan. Voor meer informatie hierover kunt u CruiseClub raadplegen. |
Zijn er rolstoel-aangepaste hutten? |
Veel schepen beschikken over enkele aangepaste hutten waarbij er bijvoorbeeld bredere deuren zijn, geen drempels en een aangepast toilet en doucheruimte met steunen. |
Kan ik zuurstofflessen meenemen aan boord? |
Bij veel schepen zal dit geen probleem zijn. U dient zelf te zorgen voor voldoende voorraad en uiteraard alle gegevens aan ons door te geven. |
Voor welke cruises moet ik ingeënt worden? |
Dit hangt helemaal af van het gebied waar u gaat cruisen. Soms kan het zijn dat de rederij u verplicht om bepaalde inentingen te hebben (denkt u bijv. aan een cruise door de Amazone). Voor exacte informatie hierover verwijzen wij u naar uw huisarts, de GGD, Havenziekenhuis in Rotterdam of laat u informeren door de website www.lcr.nl |
Hoe zit het met zeeziekte? |
Alle moderne schepen zijn uitgerust met stabilisatoren. Ondanks dit kan het nog wel eens voorkomen dat u tijdens extreem slecht weer last krijgt van zeeziekte. Wij kunnen u gerust stellen dat dit slechts bij een enkele reiziger zal voorkomen. U kunt hiervoor altijd naar de scheepsarts die u van de juiste medicijnen kan voorzien. |
Kan ik mijn kinderen meenemen? |
Uw kinderen mee aan boord van een cruiseschip? Uiteraard kan dat! De meeste schepen zijn hier zelfs helemaal op ingericht en bieden de kinderen in alle leeftijdsgroepen entertainment, vermaak en sportmogelijkheden de bij elke groep past. Voor sommige rederijen is het meenemen van kinderen daarentegen minder aan te bevelen omdat de atmosfeer minder bij hen past. De cruiseadviseurs van Cruise Club geven u desgevraagd alle informatie om het u en de kinderen helemaal naar de zin te maken met een cruise die precies bij u past. |
Zijn er faciliteiten voor kinderen? |
Voor de jongere kinderen zijn er op de meeste schepen wel aparte kinderverblijven en speelruimtes waar onder begeleiding allerlei activiteiten plaatsvinden. Ook beschikken vele schepen tevens over een apart kinderzwembad. Voor de oudere kinderen staan er spelcomputers en is er een disco. Elke rederij hanteert zijn eigen regels met betrekking tot de kinderkortingen. Deze variëren sterk van gratis indien bij de ouders binnen de hut wordt verbleven tot een bepaald te betalen percentage. Vraag onze cruisespecialisten hiernaar. Rederijen die met name ook voor kinderen interessant kunnen zijn, zijn oa. de volgende: Aida cruises, Carnival Cruise Lines, Celebrity cruises, Costa Cruises, Holland America Line, MSC Cruises, Norwegian Cruise Line, en Royal Caribbean. |
Werkt een babyfoon aan boord? |
Veelal wel, de kwaliteit van het geluid is echter altijd afhankelijk van het type en de afstand. |
Is er een oppas of babysitter aan boord? |
Voor kinderen onder 3 jaar zijn geen speciale faciliteiten, maar kan er in vele gevallen wel tegen betaling, op bepaalde rederijen, een oppas worden geregeld. |
Zijn er familiehutten aan boord? |
De meeste hutten zijn geschikt voor 2 personen, daarnaast zijn er altijd mogelijkheden om een 3e en/of 4e persoon in de hut bij te boeken. Vaak wordt dan gebruik gemaakt van een slaap- bank of wordt er een bed vanuit het plafond gehaald. Deze hutten zijn overigens niet groter dan de hutten voor 2 personen. |
Is er een minimum leeftijd vereist bij het boeken van een cruise? |
Een aantal rederijen heeft bepaalde restricties voor de leeftijd van de kinderen. Dit zijn meestal de wat duurdere en luxe cruises op kleinere schepen. De volgende rederijen accepteren wel kinderen aan boord maar zijn niet specifiek ingesteld op kinderen en bieden weinig kinderfaciliteiten aan: Azamara Cruises, Seabourn en SeaDream. Vraag de specialisten van Cruise Club naar de cruise, rederij en cruiseschip wat het beste bij uw wensen past. |
Is er een minimum leeftijd vereist bij alcohol consumptie? |
De meeste rederijen hanteren regels voor zowel de entree voor de disco, het drinken van alcoholische dranken zonder dat daar ouders bij zijn en het gokken in het casino en gokmachines. Hiervoor zijn minimum leeftijden geïntroduceerd. Meestal wordt hiervoor de leeftijdsgrens van 18 jaar toegepast, dit verschilt echter per rederij. Ook voor de bezetting en boeken van een hut gelden minimum leeftijden. De regels verschillen sterk. Vraag onze specialisten naar de juiste informatie en mogelijkheden. |
Is er een minimum leeftijd vereist bij toegang tot het casino? |
De meeste rederijen hanteren regels voor zowel de entree voor de disco, het drinken van alcoholische dranken zonder dat daar ouders bij zijn en het gokken in het casino en gokmachines. Hiervoor zijn minimum leeftijden geïntroduceerd. Meestal wordt hiervoor de leeftijdsgrens van 18 jaar toegepast, dit verschilt echter per rederij. Ook voor de bezetting en boeken van een hut gelden minimum leeftijden. De regels verschillen sterk. Vraag onze specialisten naar de juiste informatie en mogelijkheden |
Welke reisdocumenten heb ik nodig? |
Houdt u er rekening mee dat voor bijna alle cruises een paspoort nodig is dat nog minimaal 6 maanden na terugkeer geldig is. Voor sommige Europese bestemmingen volstaat een geldig paspoort. Een visum voor een aantal landen is vereist. Soms wordt dit door de rederij geregeld en in overige gevallen dient u dit zelf te regelen. |
Wanneer ontvang ik mijn reispapieren? |
U ontvangt uw reispapieren ca. 8 a 10 dagen voor uw vertrek. Steeds meer rederijen en airlines gaan over tot elektronische reisbescheiden. Dit houdt derhalve in dat u geen papieren tickets meer ontvangt maar een bewijs van reservering. Op vertoon van dit bewijs plus uw paspoort kunt u inchecken. |
Hebben mijn kinderen een eigen paspoort nodig? |
Voor alle bestemmingen waar Amerika wordt aangedaan heeft iedere reiziger (en dus ook kinderen) een eigen paspoort nodig. |
Mijn paspoort is nog 3 maanden geldig, mag dat? |
Voor alle cruises geldt dat uw paspoort nog geldig moet zijn. Afhankelijk van de route en de bestemmingen die u tijdens uw cruise aandoet kan het zijn dat er andere voorwaarden van toepassing zijn. Dit is oa. van toepassing voor cruises naar Amerika, India, China, Australië. Wij verwijzen u hiervoor naar de website www.visumdienst.nl |
Wat is ESTA? |
Esta is het visumontheffingsprogramma (Visa Waiver Program) welke staatsburgers van oa. Nederland in staat stelt Amerika (en bijbehorende eilanden) te bezoeken zonder visum. Deze regeling geldt voor reizen vanaf 12 januari 2009. Voor vertrek bent u verplicht elektronisch toestemming aan te vragen om zonder een visum te reizen. Dit kunt u aanvragen op de website van de Amerikaanse douane en grensbewaking: https://esta.cbp.dhs.gov/ Het bezoek aan Amerika mag nooit langer duren dan 90 dagen en reizigers dienen uiterlijk 72 uur voor vertrek de visumontheffing aan te vragen. Vanaf 8 september 2010 bedragen de kosten 14,00 US$ per aanvraag. Zonder de benodigde ESTA toestemming kan het voorkomen dat toegang tot uw vlucht/cruise zal worden geweigerd. Hieruit voortvloeiende kosten zijn altijd voor rekening van de reiziger. |
Hoe krijg ik ESTA? |
Via de website van de Amerikaanse douane en grensbewaking: https://esta.cbp.dhs.gov/ |
Hoe regel ik een visum? |
Een visum kunt u zelf regelen bij de betreffende ambassade. Ook kunt u dit laten verzorgen door de visumdienst. Wij verwijzen u hiervoor naar de website www.visumdienst.nl |
Hoeveel kost een visum? |
Op de website www.visumdienst.nl staat per land een overzicht vermeld wat de kosten zijn voor het visum. |
Ik ben jarig aan boord, kan de rederij iets feestelijks voor ons regelen? |
Ja, dit is mogelijk. Geeft u dit bij boeking aan of regel dit aan boord bij de receptie. |
Hoe herken ik de transferbus? |
De transferbus is te herkennen aan het logo van de rederij. Heeft u een individuele transfer geboekt dan staat er veelal een vertegenwoordiger bij de aankomsthal met een boordje met uw naam hierop vermeld. |
Wat moet ik doen als ik mijn cruise wil annuleren? |
U dient hiervoor altijd direct contact op te nemen met Cruise Club. Wij zullen dan de exacte kosten, volgens ANVR voorwaarden, voor u opvragen bij de rederij. |
Kan ik een wijziging aanbrengen in mijn cruisereis? |
Vaak is dit mogelijk maar dit is altijd afhankelijk van wat u wenst te wijzigen. Houdt u er bovendien rekening mee dat de rederij wijziging- en/of administratiekosten zal rekenen. Bovendien zal het bij speciale aanbiedingen veelal niet mogelijk zijn om de reis te wijzigen. |
En hoe met de verzekeringen? |
Het is altijd belangrijk vooraf goed na te kijken of u verzekerd bent. Zodra u uw reis en aanvullende diensten zoals vlucht, hotel en/of autohuur heeft geboekt is het belangrijk u een verzekering afsluit tegen onvoorziene omstandigheden waardoor de reis niet zou kunnen doorgaan. Wij werken samen met de Europese Verzekeringen, dé specialist op het gebied van reis- en annuleringsverzekeringen. Hierdoor kunnen wij u een unieke verzekering aanbieden welke dekking geeft op alle geboekte onderdelen. Zeker bij cruiseboekingen is het belangrijk dat de verschillende onderdelen van de reis; de vlucht, de cruise, uw hotel etc. verzekerd zijn, zodat bij uitval van één van deze onderdelen de annuleringsverzekering, met de uitbreiding van een samengesteld arrangement, de annuleringskosten ook de overige onderdelen dekt. Deze annuleringsverzekering kunnen wij u zowel kort- als doorlopend aanbieden. Met de aanvulling van deze kortlopende of doorlopende reisverzekering bent u onder meer verzekerd voor schade aan bagage, ongevallen en medische kosten. Zeker dit laatste is vaak beter dan de verzekering via uw ziektekostenverzekering. Bij boeking kunnen wij u altijd een prijsopgave voor de verzekering doen. |
Welke faciliteiten zijn er aan boord? |
De faciliteiten aan boord zijn teveel om allemaal op te noemen maar u kunt oa. een receptie, kapsalon, zwembad, spa- en saunafaciliteiten, winkels, bars en restaurants verwachten. |
Zijn er ook faciliteiten voor kinderen aan boord? |
Voor jongere kinderen zijn er op de meeste schepen wel aparte kinderverblijven en speelruimtes waar onder begeleiding allerlei activiteiten plaatsvinden. Ook beschikken veel schepen over een apart kinderzwembad. Voor oudere kinderen staan er spelcomputers en is er een disco. Oppas voor kinderen onder de 3 jaar kan vaak geregeld worden tegen betaling. Voor kinderen onder 3 jaar zijn geen speciale faciliteiten, maar kan er in vele gevallen wel, tegen betaling, oppas worden geregeld. |
Wat is de procedure bij het aan en van boord gaan? |
Het schip legt meestal aan de kade en dan kunt u via een loopplank van boord. Bij kleine en/of ondiepe havens gaat het schip voor anker in de haven en wordt u met sloepen (zogenaamde tenders) aan wal gebracht. |
Wat is er te doen op het land? |
Dit hangt af van de bestemming waar u bent. Op de eilanden in het Caraibisch gebied kunt u vaak duiken, snorkelen of lekker genieten van de zon. Culturele dingen kunt u in veel steden die tijdens een Middellandse Zee cruise worden aangedaan en voor natuur is Alaska of een cruise langs de Noorse kust ideaal. |
Welke excursies zijn er te doen? |
In elke haven wordt door elke rederij een scala aan excursies aangeboden. Zowel actieve, culturele als busexcursies. Prijzen hangen altijd af van hoe lang de excursie duurt, wat u exact gaat doen, of de lunch al dan niet is inbegrepen etc. Prijzen varieren van 50 tot 150 US$. |
Kunnen deze excursies vooraf geboekt worden? |
Als u heeft geboekt ontvangt u het boekingsnummer van de rederij. Vervolgens kunt u op de website van de rederij de gewenste excursies bijboeken. Elke rederij heeft een uitgebreid en gevarieerd aanbod van excursies op diverse bestemmingen. U kunt er ook voor kiezen om op eigen gelegenheid en met een taxi of huurauto de bestemming te verkennen. Voor een bezoek aan St. Petersburg adviseren wij u altijd een excursie via de rederij te boeken, zij verzorgen dan namelijk een groepsvisum zodat u verder geen omkijken heeft naar het verkrijgen van de juiste grensdocumenten die voor Rusland vereist zijn. |
Hoe moet ik betalen aan boord? |
Al uw uitgaven aan boord worden betaald met uw cruisecard. Zodoende worden uw kosten voor de drankjes, uw excursies en uw aankopen in de winkeltjes aan boord op uw boordrekening bijgeschreven. Aan het einde van de cruise ontvangt u een overzicht van uw uitgaven, ter controle, alvorens ze op uw creditcard worden belast. |
Hoe moet ik betalen als ik geen creditcard heb? |
Als u geen creditcard heeft, dan dient u een borg bij de receptie achter te laten. Op de laatste avond kunt u uw boordrekening contant of met travellers cheques voldoen. |
Hoeveel fooi moet ik geven? |
Fooien zijn meestal niet inbegrepen in de reissom. De meeste rederijen berekenen de fooien automatisch door op uw scheepsrekening. Soms is het bedrag (variërend US$ 10,00 - € 7,00 per persoon per dag) aan te passen, maar niet altijd. In een enkel geval werkt men met enveloppen die u persoonlijk aan het betreffende bemanningslid kunt overhandigen. Meer informatie hierover ontvangt u dan aan boord. Bij sommige rederijen (bv. Carnival) moeten de fooien vooruit betaald worden. Het bedrag wordt dan bij boeking doorgegeven. Alle rederijen berekenen een service toeslag op drankjes die u in de bars of aan tafel in het restaurant bestelt. |
Wat zijn bijkomende kosten tijdens een cruisevakantie? |
Bij bijkomende kosten moet u denken aan uitgaven van persoonlijke aard zoals drankjes, souvenirs en excursies. |
Wat kost een cruise gemiddeld? |
Dit is helemaal afhankelijk van de rederij, het schip, de hut, de reisduur en de route die u kiest. Handige tip is dat u voor gemiddeld voor een binnenhut +/- € 100,00 per persoon per dag kunt rekenen, voor een buitenhut +/- € 150,00 per persoon per dag en voor een buitenhut met balkon +/- € 200,00 per persoon per dag. |
Mag ik roken aan boord? |
Of u mag roken verschilt per rederij. Veel rederijen hebben speciale, daartoe aangewezen rokersruimtes (binnen of buiten). |
Mag ik roken in mijn hut? |
Dit hangt af van het schip en de rederij. Houdt u er rekening mee dat op de meeste schepen de hutten rookvrij zijn. Tip: boek een buitenhut met balkon. |
Hoeveel bagage mag ik meenemen? |
Aan boord mag u onbeperkt bagage meenemen. Heeft u echter een vliegreis bijgeboekt dan gelden er voor de vliegreis restricties. Voor de meeste airlines geldt een bagagevrijdom van 1 koffer met een maximum gewicht van 23 kilo per persoon. Voor bestemmingen in Amerika kunt u tegen bijbetaling een extra koffer meenemen (ca. 50 euro). |
Kan ik vrienden aan boord uitnodigen? |
Nee, vanwege de strenge veiligheidsvoorschriften is dit niet mogelijk. |
Is er een wasserij aan boord? |
Op de meeste schepen is een wasserij aan boord. In uw hut ligt veelal een plastic tas die u aan uw cabinsteward kunt overhandigen. In uw hut vindt u hierover meer informatie. |
Moet ik een verloopstekker meenemen? |
De meeste moderne schepen zijn uitgerust met 220volt aansluitingen. Toch kan het handig zijn om een verloopstekker mee te nemen (bijvoorbeeld voor het hotel voor- of na uw cruise). |
Zijn er winkels aan boord? |
Op elk cruiseschip zijn winkels aan boord. Dit kan variëren van complete winkelcentra op bijv. de nieuwe schepen van Royal Caribbean tot een enkele souvenirshop op de kleinere schepen. |